KOBAT FM ONLINE

Kami telah memulakan siaran 24 jam mulai 02 Julai 2013.

JOM JOIN FACE BOOK SAYA

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, February 24, 2010

Operator radio kurang senang, minta berdialog

Feb 23, 10

Operator radio komersil Malaysia terkejut dengan peraturan baru kerajaan yang mewajibkan semua stesen radio memutarkan lagu-lagu daripada album atau "single" terbaru artis tempatan mulai bulan depan.

"Kami di sini (Delhi) terkejut dengan pengumuman itu. Harap dapat berjumpa dengan menteri untuk mendapatkan penjelasan berhubung perkara itu dan mendapatkan nasihatnya," kata presiden Persatuan Radio Komersil Malaysia (CRM), Datuk Borhanuddin Osman, hari ini.

rais yatim pc 070809 03Semalam, Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim, mengumumkan semua stesen radio diwajibkan berbuat demikian bagi mempromosikan lagu-lagu tempatan memandangkan usaha itu didapati masih kurang diutamakan.

Rais berkata, arahan itu akan dikuatkuasakan mengikut Seksyen 33 Akta Komunikasi dan Multimedia (AKMM) 1988, mulai 1 Mac.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di New Delhi, di mana beberapa operator radio utama menghadiri persidangan Radio Asia 2010, persatuan itu berkata satu dialog perlu diadakan dengan kementerian bagi memastikan arahan baru itu tidak memberi kesan kepada perniagaan stesen radio komersil di Malaysia.

"Secara kolektifnya, kami (CRM) sentiasa patuh dengan garis panduan, dasar dan peraturan kementerian. Kami akan sentiasa menyokong artis Malaysia, dan secara berterusan, sebagai sebahagian daripada usaha kami," kata Borhanuddin dalam kenyataan.

Borhanuddin adalah pengarah eksekutif Airtime Management and Programming Sdn Bhd (AMP).

rainforest world music festival 200707 dancing on stage"Semua ahli CRM berkongsi pandangan bahawa kedudukan kami dalam menggalakkan artis Malaysia telah membantu merancakkan industri itu.

"Apabila berdepan dengan kejatuhan jualan CD di peringkat global dan tempatan, industri radio memainkan peranan penting bagi memudahkan arus hasil baru bagi artis Malaysia termasuk jualan digital muat turun dan nada dering baru yang sah," katanya.

Wakil-wakil dari AMP, BFM Media Sdn Bhd, Media Prima Radio Networks dan Star RFM Sdn Bhd kini berada di New Delhi bagi menghadiri persidangan antara bangsa tiga hari itu.

- Bernama

No comments:

Post a Comment