KOBAT FM ONLINE

Kami telah memulakan siaran 24 jam mulai 02 Julai 2013.

JOM JOIN FACE BOOK SAYA

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, October 4, 2009

Radio tetap penyampai maklumat

Peranan radio dalam pembangunan bangsa dan negara tidak harus diperkecilkan. Sekalipun bersaing dengan media elektronik lain seperti televisyen dan Internet, radio dilihat tetap mendapat tempat. Ini kerana ciri-ciri radio itu sendiri yang mudah alih serta mempunyai fleksibiliti masa dan tempat untuk mendapatkan aksesnya.

Misalnya radio masih boleh didengar sekalipun dalam perjalanan ke tempat kerja. Tetapi media seperti televisyen, Internet dan akhbar tidak dapat memenuhi tuntutan pengguna pada keadaan begini. Dari segi penyampaian berita radio mempunyai peluang yang lebih besar kerana menggunakan suara untuk melaporkan perkembangan terkini berbanding televisyen.

Soalnya adakah dengan pertambahan jumlah saluran radio sama ada milik kerajaan atau swasta memberi peluang yang lebih besar kepada pengguna mendapat maklumat? Kalau diteliti, sebahagian besar saluran radio dipenuhi dengan lagu atau muzik serta celoteh berbanding maklumat terkini sama ada dalam atau luar negara.

Adakah radio sekarang ini hanya untuk memberikan hiburan percuma berbentuk lagu dan muzik? Sebagai media, radio perlu kelihatan menonjol daripada aspek penyampaian maklumat atau berita yang menjadi bualan rakyat.

Pertambahan saluran radio adalah satu perkembangan positif dengan harapan memberi satu banyak alternatif kepada khalayak pendengar yang memerlukan maklumat terkini berbanding lagu-lagu semata-mata.

Adakah dalam era global dan kecanggihan teknologi masa kini, peranan radio telah sedikit berubah daripada penyampai maklumat kepada penyiaran lagu-lagu? Jika satu masa dahulu, pada zaman sebelum merdeka, radio menjadi wadah menyemarakkan semangat nasionalisme selain mendapat maklumat tentang isu-isu semasa.

Tetapi kini ia kelihatannya seolah-olah lebih mementingkan aspek hiburan semata-

mata. Tidak percaya? Bukalah gelombang mana sekali pun, muzik seolah-olah menjadi pemikat hati pendengar dan seterusnya memungkinkan rating sesebuah stesen radio itu meningkat.

Tidak banyak lagi maklumat terkini berkaitan hal ehwal negara yang boleh kita peroleh menerusi radio kecuali tip ringkas berkenaan trafik misalnya. Laporan-laporan berita yang disiarkan pula hanya disampaikan secara seringkas mungkin melalui slot-slot dua minit pada kebanyakan radio swasta.

Sebahagian besar radio swasta pula berkonsepkan hiburan dan saluran seperti ini akan menyiarkan muzik 24 jam sehari semalam. Mereka memancing pengiklan dan bekerja keras untuk mencatatkan rating yang tinggi.

Justeru sejauh mana peranan mereka sebagai penyampai maklumat?

No comments:

Post a Comment