KOBAT FM ONLINE

Kami telah memulakan siaran 24 jam mulai 02 Julai 2013.

JOM JOIN FACE BOOK SAYA

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, September 8, 2009

Tazkirah Ramadan MB menerusi radio Manis fm

Wed | Oct 03, 07

KOTA BHARU, 3 Okt (Hrkh) - Tazkirah melalui radio oleh pemimpin kerajaan negeri. Ini sesuatu yang mengejutkan kerana tidak pernah berlaku sebelum ini. Namun, mulai tahun lepas Radio Manis fm menyiarkan rakaman tazkirah itu sempena Ramadan.

Sedangkan sebelum ini suara pemimpin PAS digam daripada menembusi corong radio. Malah usaha kerajaan negeri mendapatkan lesen mengendalikan stesen radio sendiri juga tidak dibenarkan.

Tahun lepas tazkirah Ramadan hanya membabitkan Menteri Besar sahaja. Namun tahun ini anggota-anggota Exco dan Timbalan Speaker turut diberi peluang menyampaikan tazkirah.

Stesen radio swasta terbabit berpangkalan di sini menyiarkan tazkirah pemimpin kerajaan negeri sejak awal Ramadan lalu.

Siaran radio itu boleh diikuti sehingga ke Pahang. Manis fm satu-satunya radio swasta yang terdapat di Pantai Timur. Ini menyebabkan tazkirah Ramadan yang disampaikan Menteri Besar, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat dan pemimpin lain mendapat sambutan menggalakkan.

Menurut jurucakap Manis fm, pihaknya menerima panggilan daripada orang ramai yang memuji langkah menyiarkan tazkirah Ramadan pemimpin kerajaan negeri.

Sehingga pada waktu tertentu katanya, ranking (ratin) pendengar mencecah hingga 200,000 hingga 300,000 orang menjelang waktu berbuka puasa.

“Tujuan takzkirah berkenaan diadakan untuk memberi peringatan kepada umat Islam di bulan mulia ini sama ada berhubung puasa atau amalan mulia yang perlu dilakukan,” katanya.

Program Tazkirah Ramadan itu dikendalikan bersama Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Kelantan dan Manis fm. Siaran rakaman itu sebanyak lima kali sehari, selama lima minit.

Pengarah Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri, Ustaz Abdul Rahman Yunus berkata, tazkirah terbabit turut disampaikan Timbalan Menteri Besar, Dato’ Ahmad Yakob,

anggota-anggota Exco, Ustaz Mohd Amar Abdullah, Ustaz Hassan Mohamood, Dr Nik Maziah Nik Mahmood dan Timbalan Speaker, Ustaz Nasharuddin Daud.

Menurutnya pihak urusetia juga menerima panggilan orang ramai yang turut memuji langkah tersebut.

“Sebagai contoh tazkirah yang menyentuh soal amalan puasa dari sudut kesihatan menerima banyak pujian daripada pendengar yang ingin mengetahui kelebihan berpuasa dari sudut kesihatan,” ujarnya.

Tazkirah Ramadan yang dirakamkan di bilik rakaman Manis fm itu dikeudarakan bermula selepas solat Subuh, jam 8.50 pagi, 1.15 tengahari, 4.00 petang dan jam 7 malam.

Setiap pengkuliah mengupas tajuk yang berlainan antaranya pengertian puasa, kelebihan dan kewajipan puasa dari sudut kesihatan, amalan yang patut dilakukan sepanjang Ramadan dan manfaat menderma.

Abdul Rahman berkata, pihaknya bercadang mengadakan tazkirah tersebut sehingga sambutan Hari Raya Aidiladha.

Baru-baru ini krew Manis fm mengadakan rakaman tazkirah di pejabat Timbalan Menteri Besar.

Sementara itu, seorang pendengar Manis fm, Rohani Seman, 35, melahirkan rasa bangga kerana pemimpin kerajaan negeri sendiri menyampaikan tazkirah Ramadan.

“Perkara ini tidak berlaku di tempat-tempat lain. Saya mulanya mendengar tazkirah macam biasa sahaja, tetapi terpegun apabila mendengar penyampai tazkirah tersebut ialah Timbalan Menteri Besar,” ujarnya.

Yahya Harun dari Kampung Sireh, dekat sini turut merakamkan ucapan tahniah kepada Manis fm kerana menyediakan rancangan tersebut.

Menurutnya tazkirah tersebut wajar dikembangkan pada waktu lain sebagai peringatan kepada semua umat Islam. _/Harakahdaily

No comments:

Post a Comment