KOBAT FM ONLINE

Kami telah memulakan siaran 24 jam mulai 02 Julai 2013.

JOM JOIN FACE BOOK SAYA

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, March 3, 2010

PERHATIAN BUAT DJ RADIO

Masalah tak selesai dengan ketawa
Oleh - Norden Mohamed

Kesunyian memandu biasanya saya bisingkan dengan memasang radio. Saya suka dengar lagu, tak kira jenis muzik, dengar ceramah agama dan celoteh pendengar di udara. Saya kurang minat dengar celoteh DJ. Anda tentu tahu mengapa sebabnya. Celoteh pendengar selalunya menghiburkan. Mereka bersungguh-sungguh bercerita pengalaman, masalah dan juga memberi komen-komen membina.

Cuma terganggu bila DJ selalunya menyampuk. Saya faham kalau DJ menyampuk untuk juruskan perbualan agar tak tergelincir daripada topik. Tapi kalau mencelah untuk memperlawak dan mempersenda komen pendengar, itu kurang menyelerakan telinga.

Baru-baru ini, saya terdengar satu siaran radio swasta. Seorang DJ mengendalikannya. Mereka mengemukakan satu topik mengenai pengorbanan yang paling besar dilakukan oleh seseorang. Satu panggilan masuk. Si gadis menceritakan bagaimana dia terpaksa berkahwin dengan lelaki pilihan ibu yang tidak dicintainya. Dialognya lebih kurang begini...

“Awak pasti tak hendak kahwin dengan dia?” soal si DJ. “Memang saya tak nak,” jawab si gadis. “Kalau tak nak, beritahulah saja pada emak awak,” kata si DJ. “Tapi macam mana saya nak tolak? Saya tak pandai nak cakap,” kata si gadis. “Alah, kata sahaja pada emak awak kalau emak nak sangat, apa kata kalau mak aje yang kahwin!” jelas si DJ dengan bersahaja.

“Takkanlah macam tu” kata si gadis. “Kalau awak tak nak cakap macam tu, awak beri syarat pada lelaki itu kalau awak nak kahwin dengan saya, awak mesti basuh baju dan masak nasi untuk saya!” kata si DJ diikuti dengan ketawa berdekah-dekah.

Ada satu lagi perbualan di sebuah stesen berbahasa Inggeris. Satu panggilan anak dara sunti (cam dari nada suaranya) disambut oleh DJ bertugas. “I hate my mum. She will get mad when I go out to meet friends” Belum pun sempat gadis itu menyambung, si DJ mula menyampuk. “No, girl. You shouldn’t hate your mum. She is concerned about you, about your well being. No mother hate their kids. You must listen to what she says. But never, never hate her”

Sesetengah DJ-DJ di stesen radio menganggap mereka boleh bercakap apa saja tanpa mengerti perasaan si pemanggil di luar sana. Di stesen berbahasa Melayu tu, si DJ menganggap, masalah berat seorang gadis itu sesuatu yang boleh dilawak-lawakkan. Mereka fikir, pendengar yang lain akan terhibur dengan cara ketawa saja.

Sebenarnya, bukan ketawa saja yang boleh menghiburkan. Perasaan simpati, empati, bimbang, prihatin dan berduka juga boleh membuatkan seseorang pendengar itu ‘terhibur’ dengan meneroka segenap lubuk perasaannya tatkala mendengar, kerana manusia mempunyai beratus-ratus jenis perasaan. Rasa geli hati, lalu tertawa, hanya satu daripada cabang perasaan.

Di stesen berbahasa Inggeris itu pula, DJ terus berleter kepada anak gadis yang menyuarakan rasa benci (sebenarnya, bosan) terhadap ibunya. Si DJ, dengan suara otokratik, terus bercakap, jangan itu, jangan ini dan lain-lain lagi sehingga si remaja itu terdiam sampai panggilannya diputuskan! DJ yang berasa puas, bukan si pemanggil!

Betapa pun, saya berpendapat ia bukan kesalahan di pihak DJ semata-mata bila menjalankan psikoterapi tanpa mereka sedari. Penerbit rancangan sendiri perlu mengerti isi dan inti rancangan yang mereka cipta.

Kemudian, DJ-DJ perlu dipandu agar mengendalikan rancangan sebegitu dengan lebih profesional. Narrative therapy yang menggunakan komunikasi secara dialog, seperti di udara, boleh menyebabkan klien (pemanggil) menjadi lebih murung, setelah hamburan perasaannya tidak selesai (unfinished business). Malah, dia mungkin lebih malu kerana masalahnya didengar oleh ribuan pendengar lain.

Justeru itu, pihak pengurusan stesen radio perlu menghantar DJ-DJ yang mengendali rancangan sebegitu ke kursus kaunseling agar mereka empatik terhadap pemanggil. Apabila menjawab panggilan pendengar, mereka boleh memberikan jawapan yang memberi semangat.

Tidak mustahil, rancangan yang dikendalikan dengan lebih terarah akan mendapat rating yang lebih tinggi bila ramai yang ingin mendapat idea menyelesaikan masalah masing-masing dengan mendengar masalah orang lain.

Pendengar bukan sahaja nak dengar lagu dan ketawa sepanjang masa.

Rujukan: Sinar

No comments:

Post a Comment